ルカ福音書と使徒行伝の訳について

ルカ福音書と使徒行伝は、医師であるルカが「閣下」と呼んでいる人物に、キリストの御生涯を紹介するために書かれた手紙である。

新聖書辞典(いのちの言葉社)によれば、「ローマ社会の重要な地位にあった人物」となってる。従って、この手紙の最初から最後までルカは謙譲語を使用したと思われるので、「であった」→「でした」のような表現を使用している。

また、医師は、一般的に柔らかい言葉を使用している事も考慮している。

また、他の書簡と同様に、英語においてtheで表わされる冠詞のついて名詞を大文字で表記している。

2013年4月22日月曜日

ルカによる福音書第18章(欽定訳)

18章

1. さて、はたとえで、人々が どんな時でも祈るべきこと、そして、失望してはならないことを、彼らに語り、
2. こう仰せられました。「ある町に、天の神を恐れることがない、また人を尊重するということを知らない裁判官がいた。
3. ところで、その町に、一人のやもめがいた。そして、彼女は彼の所に来て、こう言った。『私の敵に私の かたきを討って下さい。』
4. すると、彼は、しばらくは放っておいた。しかし、あとで彼は心の中でこう言った。『私は天の神を恐れないし、人間を尊重することもない。
5. それでも、このやもめが私を煩わすから、彼女に報いてやろう。そうでないと、彼女はいつもやって来て、私をうんざりさせる。』」
6. それから、主は仰せられました。「この不正な裁判官が何を言っているか聞きなさい。
7. そして、天の神が、お選びになった人々が、昼も夜も叫んでいるのに、彼らを長い間そのままにして置かれるだろうか?
8. はあなたがたに言う。は彼らにただちに報いて下さる。しかし、人の子が来る時に、は本当に地上に信仰を見つけることが出来るだろうか?」
7. また、はこのたとえを、自分たちは義人であると信じて、他人を軽蔑している人々にお語りになりました。
10. 「二人の男性が祈るために神殿に上って行った。一人はファリサイ派の人で、もう一人は徴税請負人だった。
11. ファリサイ派の人は立ち、そして、心の中でこのように祈っていた。『天の神様、私は他の人たちのように、搾取する者、不義な者、姦淫をする者ではないことをあなたに感謝しております。とりわけ、この徴税請負人のようでないことを、〔感謝しております。〕
12. 私は一週間に二度断食をしております。私は自分の(私の)財産の十分の一をお捧げしております。』
13. すると、かの徴税請負人は、遠く離れて立って、彼の目を天に向かってあげようともしないで、かえって胸をたたきながら、こう言っていた。『天の神様、罪人の私にお慈悲を下さい!』
14. 私はあなたがたに言う。この男性はもう一人よりも、義とされて自分の家に帰った。なぜなら、誰でも自分自身を褒める人は、卑しめられる。また、自分を低くする人は、高くされるからだ。」
15. その時、彼らは、またもや幼児たちを、に触っていただくために、の所に連れて来ました。しかし、弟子たちはそれを見て、彼らを叱りました。
16. しかし、イエスは彼らをご自分の所に呼び、それから、仰せられました。「小さな子供たちの所に来るままにさせなさい。彼らを妨げていてはいけない。天の神の王国はこのような者たちのためのものだから。
17. アーメン。はおまえたちに言う。誰でも天の神の王国を、小さな子供のように受け入れていない人は、決してそこに入らない。」
18. ところで、ある指導者がに問うて言いました。「良き先生、何をしたら、私は永遠の命を受け継ぎますか?」
19. そこでイエスは彼に仰せられました。「どうして私を良い〔者〕というのか?良い方はお一人しかいない。それは、天の神だ。」
20. あなたは、戒めを知っている。『姦淫をしてはならない。』『殺してはならない』『盗んではならない』『偽りの証言をしてはならない』『あなたの父と母とを敬え』という。」
21. すると、彼は言いました。「それらのことは全部、私は小さな時から守ってきています。」
22. すると、イエスがそれらのことを聞いて、は彼に仰せられました。「あなたはまだひとつ足りないことがある。あなたの財産を全部売り、そして、貧しい人たちに分けてあげなさい。すると、あなたは天に宝をつむ事になる。それから来て、に従いなさい。」
23. しかし、この事を聞いて、彼は非常に悲しくなりました。彼は富豪だったからです。
24. そして、イエスは、彼がひどく悲嘆に暮れ始めたのをご覧になって、は仰せられました。「富んでいる者たちが天の神の王国に入ることは、何と難しいことか!
25. ラクダが針の目を通り抜けることの方が、富んでいる人が天の神の王国に入ることよりもやさしいからだ。」
26. すると、それを聞いた人々は言いました。「それなら、誰が救われ得るのだろうか?」
27. しかし、は仰せられました。「人間にはできない事も、天の神にはできる。」
28. その時、ペテロが言いました。「ご覧下さい。私たちは全部置いてあなたに従って来ました。」
29. そこで、は彼らに仰せられました。「アーメン。私はおまえたちに言う。誰でも、家や、両親、また兄弟たち、妻、子供たちを、天の神の王国のために置いて来たなら、
30. この世代にその何倍もを受けない人はいない。また、来るべき世代では、永遠の命を受ける。」
31. その時、は十二人を離れた所に連れて行き、そして、彼らに仰せられました。「見なさい。私たちはエルサレムに上って行こうとしている。そして、人の子について預言者たちが書いたすべての事が成し遂げられる。
32. は異邦人たちに渡される。そして、嘲られ、また侮辱され、つばを吐きかけられる。
33. 彼らは彼をむち打ち、そして、殺す。それから三日目に、はよみがえる。」
34. しかし、彼らはこれらのことを何も理解しませんでした。お語りになっている事が、彼らから隠されていて、彼らは語られたことが、何のことなのか分からなかったのです。
35. その時、がエリコに近づいて来られると、ある目の見えない男性がその道ばたで乞食をしていました。
36. そして、群衆が近くを通り過ぎて行くのを聞いて、彼は、何事なのかと尋ねました。
37. そこで、彼らは彼に、ナザレのイエスが通って行かれるところだと言いました。
38. すると、彼は絶叫してこう言いました「イエス様、ダビデの御子よ、私にお慈悲を!」
39. その時、前を行っていた人々は、彼に静かにするようにと注意しましたが、彼はますます絶叫しました。「ダビデの子よ、私にお慈悲を!」
40. そこでイエスは立ちどまり、そして、彼をご自分のところに連れてくるようにとお命じになりました。そして、彼が近くに来ると、彼は彼に尋ねて
41. こう仰せられました。「あなたのために、に何をして欲しいのか?」彼は言いました。「よ、私が見えるようになることです。」
42. その時、イエスは彼に仰せられました。「見えるようになれ(視力を受けよ)あなたの信仰があなた を救った。」
43. すると、彼はすぐに見えるようになり、天の神に栄光を帰しながらについていきました。すべての人々はそれを見て、天の神を賛美しました。

Luk 18:1  And He also spoke a parable to them to teach it is always right to pray, and not to faint,
Luk 18:2  saying, A certain judge was in a certain city, not fearing God, nor respecting man.
Luk 18:3  And a widow was in that city. And she came to Him, saying, Avenge me of my adversary.
Luk 18:4  And he would not do so for a time. But afterward he said within himself, Though I do not fear God nor regard man,
Luk 18:5  yet because this widow troubles me, I will avenge her, that she not wear me down in the end.
Luk 18:6  And the Lord said, Hear what the unjust judge says.
Luk 18:7  And shall not God avenge His own elect who cry day and night to Him, though He has been long-suffering over them?
Luk 18:8  I say to you that He will avenge them speedily. Yet when the Son of Man comes, shall He find faith on the earth?
Luk 18:9  And He spoke this parable to certain ones who trusted in themselves, that they were righteous, and despised others:
Luk 18:10  Two men went up into the temple to pray; the one a Pharisee, and the other a tax-collector.
Luk 18:11  The Pharisee stood and prayed within himself in this way: God, I thank You that I am not as other men are, extortioners, unjust, adulterers, or even like this tax-collector.
Luk 18:12  I fast twice on the Sabbath, I give tithes of all that I possess.
Luk 18:13  And standing afar off, the tax-collector would not even lift up his eyes to Heaven, but struck on his breast, saying, God be merciful to me a sinner!
Luk 18:14  I tell you, this man went down to his house justified rather than the other. For everyone who exalts himself shall be abased, and he who humbles himself shall be exalted.
Luk 18:15  And they also brought infants to Him, that He might touch them. But when the disciples saw, they rebuked them.
Luk 18:16  But Jesus called them and said, Allow the little children to come to Me, and forbid them not. For of such is the kingdom of God.
Luk 18:17  Truly I say to you, Whoever shall not receive the kingdom of God as a little child shall in no way enter into it.
Luk 18:18  And a certain ruler asked Him, saying, Good Teacher, what shall I do to inherit eternal life?
Luk 18:19  And Jesus said to him, Why do you call Me good? None is good except One, God.
Luk 18:20  You know the commandments: Do not commit adultery, do not kill, do not steal, do not bear false witness, honor your father and your mother.
Luk 18:21  And he said, I have kept all these from my youth up.
Luk 18:22  And when Jesus heard these things, He said to him, Yet you lack one thing. Sell all that you have and distribute to the poor, and you shall have treasure in Heaven. And come, follow Me.
Luk 18:23  And when he heard this, he was very sorrowful, for he was very rich.
Luk 18:24  And when Jesus saw that he was very sorrowful, He said, How hardly those having riches shall enter into the kingdom of God!
Luk 18:25  For it is easier for a camel to go through a needle's eye than for a rich one to enter into the kingdom of God.
Luk 18:26  And the ones who heard said, And who can be saved?
Luk 18:27  And He said, The things which are impossible with men are possible with God.
Luk 18:28  And Peter said, Lo, we have left all and have followed You.
Luk 18:29  And He said to them, Truly I say to you, There is no one who has left house, or parents, or brothers, or wife, or children for the sake of the kingdom of God,
Luk 18:30  who shall not receive many times more in this present time, and, in the world to come everlasting life.
Luk 18:31  And He took the Twelve and said to them, Behold, we go up to Jerusalem and all things that are written by the prophets concerning the Son of Man will be accomplished.
Luk 18:32  For He will be delivered to the nations and will be mocked and insulted and spat on.
Luk 18:33  And they will scourge Him and put Him to death, and the third day He will rise again.
Luk 18:34  And they did not understand any of these things. And this saying was hidden from them, nor did they know the things which were spoken.
Luk 18:35  And as He came near Jericho, it happened that a certain blind man sat by the roadside begging.
Luk 18:36  And hearing the crowd pass by, he asked what it meant.
Luk 18:37  And they told him that Jesus of Nazareth passed by.
Luk 18:38  And he cried, saying, Jesus, Son of David! Have mercy on me.
Luk 18:39  And they who were in front rebuked him that he should be quiet. But he cried so much the more, Son of David! Have mercy on me.
Luk 18:40  And Jesus stood and commanded him to be brought to Him. And when he had come near, He asked him,
Luk 18:41  saying, What do you desire that I should do to you? And he said, Lord, that I may receive my sight.
Luk 18:42  And Jesus said to him, Receive your sight! Your faith has saved you.
Luk 18:43  And immediately he received his sight and followed him, glorifying God. And when they saw, all the people gave praise to God.

0 件のコメント:

コメントを投稿