ルカ福音書と使徒行伝の訳について

ルカ福音書と使徒行伝は、医師であるルカが「閣下」と呼んでいる人物に、キリストの御生涯を紹介するために書かれた手紙である。

新聖書辞典(いのちの言葉社)によれば、「ローマ社会の重要な地位にあった人物」となってる。従って、この手紙の最初から最後までルカは謙譲語を使用したと思われるので、「であった」→「でした」のような表現を使用している。

また、医師は、一般的に柔らかい言葉を使用している事も考慮している。

また、他の書簡と同様に、英語においてtheで表わされる冠詞のついて名詞を大文字で表記している。

2013年4月22日月曜日

ルカによる福音書第19章(欽定訳)

19章

1. それから、イエスはエリコに入って、そこを通過していかれました。
2. ところで、見よ、ザカエウスという人がいました。彼は徴税請負人の頭であり、金持ちでした。
3. そして、彼はイエスは誰かを見たいと[1]願ったが、群衆のためにできませんでした。彼は背が低かったからです。
4. そこで彼は前の方に走って行き、それから、を見ようとして、一本のいちじくの木に登りました。がその道をお通りになるところだったからです。
5. さて、その時イエスはその場所に来ると、は上を見上げ、そして、仰せられました。「ザカエウス、急いで下りて来なさい。は今日、あなたの家に泊まらなければ[2]ならないのだから。」
6. そこで、彼は急いで下りて来て、彼を喜んでお受入しました。
7. しかし、それを見て、彼らは皆不平を漏らし、こう言いました。「は罪人の男と一緒に行って客になってしまった。」
8. その時、ザカエウスは立ち上がり、それから、に言いました。「ご覧下さい、よ、私は私の財産の半分をあの貧しい人たちに施します。そして、もし私が誰かから何かを嘘の理由で取り立てていましたら、私はそれを四倍にして返還します。」
9. すると、イエスは彼に仰せられました。「今日、救いがこの家に来た。彼もアブラハムの息子なのだから。
10. 人の子が来たのは、失われていた者を捜して救うためなのだ。」
11. ところで、彼らがこれらのことを聞いていると、はもう一つのたとえ話を語られました。それは、エルサレムに近づいていたからであり、また、彼らが天の神王国はすぐにでも現れると思っていたからです。
12. そこで、は仰せられました。「ある貴族が遠い国に、王位を受けて帰ってくるために出かけた。
13. そこで、彼は彼の僕たち十人を呼んで、彼らに十ミナを渡した。それから、彼らに言った。『私が来るまで、[3]商売をしなさい。』
14. しかし、彼の民達は彼を憎んでいた。そして、彼の後に代表団を送って、こう言わせた。『私たちはこの人が私たちを治めることを望んでいません。』
15. さて、時が来て、彼がその王権を受けて帰って来た。それから彼は、を渡していた僕たちに、彼のところに来るように命じた。それは、それぞれが、商売をしてどれだけ儲けたかを、彼が知るためであった。
16. その時、最初の人が来て言った。「ご主人様、あなたのミナで十ミナを稼ぎました。」
17. すると、彼は彼に言った。『良くやった。良い僕だ。おまえは非常にわずかなものに忠実だったから、十の町を治めよ。』
18. また、二番目の者が来て、言った。『ご主人様、あなたのミナで5ミナを稼ぎました。』
19. 彼は同じように彼に言った。『おまえも五つの町を治めよ。』
20. その時、もう一人が来て言った。『ご主人様、ここにあなたのミナがございます。私はそれをハンカチに包んで取っておきました。
21. と申しますのは、私はあなたが厳格な方なので恐れていたからです。あなたはお預けにならなかったものを集め、お蒔きにならなったものを刈り取られます。』
22. すると、彼は彼に言った。『お前の口から出た事でお前を裁くとしよう。お前は悪い僕だ。お前は私が厳しい人間で、預けもしなかったものを集め、蒔きもしなかったものを刈り取る者であると知っている。
23. それなら、どうしてお前は私の金を、私が来た時には、利息と一緒にもらえるようにと、あの銀行に入れておかなかったのか。』
24. それから、彼は近くに立っている者たちに言った。『そのミナを彼から取り上げ、そして、十ミナを持っている者に与えよ。
25. すると、彼らは彼に言った。『ご主人様、彼は十ミナを持っていますが?』
26. 『私はあなたがたに言う。誰でも持っている者は与えられる。その上、持っていない者からは、彼が持っている物でさえ、(彼から)取り上げられる。
27. しかし、私に治められたくないという、私の敵どもをここにつれて来い。そして、私の前で彼らを殺してしまえ。』」
28. はこの事を語られると、顔を上げて、エルサレムへと上って行かれました。
29. そして、しばらくして、が、オリーブと言われる山の近くの、ベスファゲーとベサニーの近くにまで来ると、は彼の弟子たちの中の二人を遣わして、
30. こう仰せられました。「向かいにある、あの村に行きなさい。おまえたちがそこに入っていくと、その上に誰もまだ座ったことがない一頭の子馬を見つけるから、それを解いて、ここに引いてきなさい。
31. そして、もし誰かがおまえたちに『どうしてそれを解くのか?』と尋ねたら、おまえたちは彼にこう答えなさい。『がそれをお入用だからです。』と。」
32. そこで、遣わされた人たちは、行ってが彼に仰せられた通りに、その子馬(それ)を見つけたのです。
33. しかし、彼らがその子馬を解いていると、それの持ち主が彼らに言いました。「どうして君たちはその子馬を解いているのか?」
34. そこで、彼らは答えました。「がこの子馬(彼)をお入用です。」
35. それから、彼らはそれをイエスの所に引いてきて、彼らの着ている物をその子馬の上に投げかけ、そして、イエスをその上にお乗せしました。
36. そして、が行くと、多くの人々は彼らの着物をその道に広げました。
37. さて、が、オリーブ山の降り口の間近までおいでになると、弟子となっている全群衆は喜び、彼らが見てきた、その並外れた諸々のわざのゆえに、天の神を、大声で賛美し始め、
38. こう言いました。「主の名によって来られているに祝福を!平和は天に、そして、最も高き所に栄光があれ!」
39. すると、ファリサイ派の人たちのある者は、その群衆の中から彼に呼びかけて「先生、先生、あなたの弟子たちを叱りなさい。」〔と言いました。〕
40. しかし、は答え、そして、彼らに仰せられました。「はあなたがたに言う。もし、この人たちが黙ったら、この諸々の石がすぐに叫ぶだろう。」
41. ところで、近くまで来ると、はその都市を見て、そのために嘆き悲しんで、
42. こう仰せられました。「もし、お前が知っていたなら。特に、このお前の日に、平和のための、この諸々の事をお前が知ってさえいたなら。しかし、今はそれらはお前の目から隠されている。
43. お前の敵どもがお前の周りに土手を築き、お前を取り囲み、そして、あらゆる方向からお前に押し迫り、
44. それから、お前を倒し、その上、お前の中にいる子供たちを地に投げ倒す時が来る。また彼らはお前の中にある石一つも他の石の上に残さない。お前がお前の訪れの時を知らなかったからだ。」
45. それから、神殿に入って行き、その中で売ったり買ったりしている者たちを追い出し始め、
46. 彼らにこう仰せられました。「こう書いてある『の家は祈り人の家である。』しかし、お前たちはそれを泥棒の巣にしてしまっている。」
47. そして、は毎日神殿で教えをなさっていました。しかし、祭司の長たちや、律法学者たち、そして、人々の指導者たちはを破滅させる方法を探していました。
48. しかし、何もできないでいました。人々が皆彼の言うことを謹聴していたからです。



[1] 2212 ἐζήτει he was seeking,1.見つけようと捜し求める、求める、たくらむ、b.望む、求める、[すなわち、見出そうとする]熟考によって、、探求によって、c.捜し求める、・・を求める、求めて努力する、需要がある、懇願する、
[2]1163 δεῖ need,must
[3] 4231 πραγματεύσασθε Trade, トレード、商業、売買、通商、顧客、職業【~を交換る、取引する、商う、商売する、貿易する

Luke 19
Luk 19:1  And going in, He passed through Jericho.
Luk 19:2  And behold, there was a man named Zaccheus, who was a chief tax-collector. And he was rich.
Luk 19:3  And he sought to see Jesus, to see who He was. And he could not because of the press, because he was little in stature.
Luk 19:4  And he ran in front and climbed up into a sycamore tree to see Him. For He was to pass through that way.
Luk 19:5  And when Jesus came to the place, He looked up and saw him. And He said to him, Zaccheus! Hurry and come down, for today I must stay at your house.
Luk 19:6  And hurrying he came down, and received Him joyfully.
Luk 19:7  And seeing, they all murmured, saying, He has gone in to stay with a sinful man.
Luk 19:8  And Zaccheus stood and said to the Lord, Behold, Lord, I give half of my goods to the poor. And in anything I accused anyone falsely, I restore it fourfold.
Luk 19:9  And Jesus said to him, This day salvation has come to this house, because he also is a son of Abraham.
Luk 19:10  For the Son of Man has come to seek and to save that which was lost.
Luk 19:11  And as they heard these things, He added and spoke a parable, because He was near Jerusalem, and because they thought that the kingdom of God was about to appear immediately.
Luk 19:12  Therefore He said, A certain nobleman went into a far country to receive a kingdom for himself, and to return.
Luk 19:13  And He called his ten servants and delivered ten minas, and said to them, Trade until I come back.
Luk 19:14  But his citizens hated him. And they sent a message after him, saying, We will not have this one to reign over us.
Luk 19:15  And when he had received his kingdom and had returned, then it happened that he commanded these servants to be called to him; the ones to whom he had given the silver; so that he might know what each had gained by trading.
Luk 19:16  And came the first, saying, Lord, your mina has gained ten minas.
Luk 19:17  And he said to him, Well done, good servant, because you have been faithful in a least thing, have authority over ten cities.
Luk 19:18  And the second came, saying, Lord, your mina has made five minas.
Luk 19:19  And he said the same to him, You be over five cities.
Luk 19:20  And another came, saying, Lord, behold, here is your mina, which I have kept in a handkerchief.
Luk 19:21  For I feared you, because you are a harsh man. You take up what you did not lay down, and you reap what you did not sow.
Luk 19:22  And he said to him, I will judge you out of your own mouth, wicked servant! You knew that I was a harsh man, taking up what I had not laid down and reaping what I did not sow.
Luk 19:23  And why did you not give my silver on the bank table, and coming I might have exacted it with interest?
Luk 19:24  And he said to those who stood by, Take the mina from him and give it to him who has ten minas.
Luk 19:25  And they said to him, Lord, he has ten minas.
Luk 19:26  For I say to you that to everyone who has, more will be given. And from him who has not, even that which he has will be taken from him.
Luk 19:27  But those who are my enemies, who did not desire that I should reign over them, bring them here and slay them before me.
Luk 19:28  And saying these things, He went in front, going up to Jerusalem.
Luk 19:29  And it happened as He drew near Bethphage and Bethany, toward the mount called Mount of Olives, He sent two of the disciples,
Luk 19:30  saying, Go into the village across from you, and having entered, you will find a colt tied up, on which no one of men has yet sat. Untie it and bring it.
Luk 19:31  And if anyone asks you, Why are you untying it? You will say this to him, Because the Lord has need of it.
Luk 19:32  And going, those who were sent found as He had said to them.
Luk 19:33  And as they were untying the colt, its owners said to them, Why are you untying the colt?
Luk 19:34  And they said, The Lord has need of him.
Luk 19:35  And they brought him to Jesus. And they threw their garments on the colt. And they set Jesus on it.
Luk 19:36  And as He went, they spread their clothes in the way.
Luk 19:37  And when He had come near, even now at the descent of the Mount of Olives, all the multitude of the disciples began to rejoice and praise God with a loud voice for all the mighty works which they had seen,
Luk 19:38  saying, Blessed is the King coming in the name of the Lord! Peace in Heaven and glory in the highest!
Luk 19:39  And some of the Pharisees from the crowd said to Him, Teacher, rebuke your disciples.
Luk 19:40  And He answered and said to them, I tell you that if these should be silent, the stones would cry out.
Luk 19:41  And as He drew near, He beheld the city and wept over it,
Luk 19:42  saying, If you had known, even you, even at least in this day of yours, the things for your peace! But now they are hidden from your eyes.
Luk 19:43  For the days will come on you that your enemies will raise up a rampart to you, and will surround you, and will keep you in on every side.
Luk 19:44  And they will tear you down, and your children within you, and will not leave a stone on a stone because you did not know the time of your visitation.
Luk 19:45  And entering into the temple, He began to cast out those selling and buying in it,
Luk 19:46  saying to them, It is written, "My house is a house of prayer," but you have made it a den of thieves.
Luk 19:47  And He taught in the temple daily. But the chief priests and the scribes and the chief of the people sought to destroy Him.
Luk 19:48  And they could not find what they might do, for all the people were hanging on Him, listening.

0 件のコメント:

コメントを投稿