ルカ福音書と使徒行伝の訳について

ルカ福音書と使徒行伝は、医師であるルカが「閣下」と呼んでいる人物に、キリストの御生涯を紹介するために書かれた手紙である。

新聖書辞典(いのちの言葉社)によれば、「ローマ社会の重要な地位にあった人物」となってる。従って、この手紙の最初から最後までルカは謙譲語を使用したと思われるので、「であった」→「でした」のような表現を使用している。

また、医師は、一般的に柔らかい言葉を使用している事も考慮している。

また、他の書簡と同様に、英語においてtheで表わされる冠詞のついて名詞を大文字で表記している。

2013年4月22日月曜日

ルカによる福音書第7章(欽定訳)

7章

1. さて、聞いている人々に、ご自分の譬えを全部締めくくられる[1]と、カペルナウムに入って行かれました。
2. すると、ある百人部隊の隊長の僕で、彼にとって大切な人が病気になり、そして死にかかっていました。
3. さて、イエスについて聞くと、彼はユダヤ人の長老たちをのところに遣わして、来て彼の僕を癒していただくようにと嘆願しました。
4. そして、イエスのところに来ると、彼らはに、イエスが(彼が)そうする価値があると、熱心に懇願してこう言いました。
5. 「彼は私たちの国を愛してくれています。そして、私たちにシナゴーグを建設してくれました。」
6. その時、イエスは彼らと一緒に行かれました。そして、がすでにその家から遠くないところまで来ると、百人部隊の隊長は友人達をのところに送ってにこう言いました。「よ、ご自身をお煩わせ下さいませんように。私はあなた様私の屋根の下にお入れする資格がございません。
7. ですから、私自身があなた様のもとに行く資格もないと思ったのです。ですが、お言葉を下さい。そうすれば、私の僕は癒されますから。
8. と言いますのは、私も権威の下にある一人の人間ですが、私の下にも兵士達がおります。そして、私がある者に『行け』と言いますと、彼は行きます。また、他の者に『来い』と言いますと、彼は来るのです。そして、私の僕に『これをせよ』と〔言うと〕、彼はそれをします。」
9. イエスはこれらの事を聞いて彼に驚嘆され、そして、周囲を見渡して、についてきている群衆に仰せられました。「はあなたがたに言う。はこのような素晴らしい信仰をイスラエルの中でさえ、見た事がない!」
10. そして、使わされていた人々がその家に引き返してみると、その病気であった僕が健康になっているのを見ました。
11. ところで、翌日ナインという町に入って行かれました。また、の多くの弟子たちと大きな群衆と一緒でした。
12. さて、その町の門の近くにお出でになると、死人が運び出されて来ました。母親の一人息子であり、彼女はやもめでした。また、の多くの群衆が彼女と一緒にやって来ました。
13. が彼女を覧になると、は彼女に深く同情して彼女に仰せられました。「泣かないでいなさい。」
14. その時、は近寄ってそのに触れられました。すると、それを運んでいた人々は立ちどまりました。それから、は仰せられました。「若者よ、があなたに言う。起きなさい。」
15. すると、死人は上半身を起して物を言い始めました。は彼をその母親に差し出されたのです。
16. その時、皆に恐れが襲い、その上、彼らは天の神に栄光を帰してこう言いました。「偉大な預言者が私たちの間から起された。」また、「天の神が、彼の民に訪れて下さった。」
17. そして、についての知らせは全ユダヤと、周辺のすべての地域にも〔伝えられました〕
18. その時、ヨハネの弟子たちはこれらについての事をすべて彼に報告しました。
19. そこで、ヨハネ彼の弟子たちのうちの二人を呼んで、彼らをイエスの所に遣わして、こう言わせました。「あなたは、来るべきお方なのですか、または、私たちは他の人を待つべきでしょうか?」
20. その人々はのところに来ると、彼らは言いました。「バプテスマのヨハネが私たちをあなたに遣わしてこう言っています。『あなたは来るべきお方なのですか、それとも、私たちは他の人を待つべきでしょうか?』と。」
21. さて、その時、彼は多くの虚弱な人々や、苦痛で悩んでいる人、またダイモニオンども〔に疲れている人々〕を癒し、また、多くの目の見えない人々には、彼は見えるようになさっていました。
22. イエスは彼らに答えて仰せられました。「行きなさい。そして、ヨハネにあなたがたが見ていたことや聞いていたことを言いなさい。目の見えない人は見え、不自由な足は歩き、レプラは清められ、聞こえない耳は聞いている、死人はよみがえらされ、貧しい人々には、福音が説教されている。
23. 幸いなのは、私につまづく事のない人だ。」
24. ヨハネの使者たちが出て行くと、群衆に、ヨハネについて語り始められました。「あなたがたは、何を見にあの荒野に出て行ったのか?この風に揺れる葦か?
25. しかし、あなたがたは何を見に出て行ったのか?柔らかい着物を着た人々か?もちろん、豪華な着物を着て贅沢に暮らしている人々なら宮殿にいる。
26. しかし、あなたがたは何を見に出て行ったのか?預言者か?そうだ。はあなたがたに言う。預言者以上の者だ。
27. こう書かれているのは、彼についてだ。『見よ、私の使者おまえの(顔の)前に遣わしている。その人は、おまえの前におまえの道を準備する。』
28. 私はあなたがたに言う。女性たちが生んだ者たちの中に、バプテスマのヨハネ以上の者はいない。しかし、天の神王国では、一番小さい人でも彼よりは偉大だ。」            
29. そして、すべての人々はに聞いた時、徴税請負人たち天の神が正しいとして、バプテスマのヨハネからバプテスマを受けました。
30. しかし、ファリサイ派の人々や、法律家達は、彼からバプテスマを受けることをせずに、彼らに対する天の神の勧告を受け入れませんでした。
31. そして、は仰せられました。「ところで、この世代の人々を何に似せられようか。また、彼らは何に似ているだろうか?
32. 彼らはあの市場に座っていて、互いに呼び交わしている子供たちに似ている。〔彼らは〕言っている。『僕らは君たちのために笛を吹いた。だけど、君たちは踊らなかった。僕らは悲しんだ。だけど君たちは泣かなかった。』
33. というのは、バプテスマのヨハネが来て、パンを食べる事もワインを飲む事もしないと、あなたがたは言う。『彼はダイモニオン〔に取り付かれている〕』
34. 人の子が来て食べたり飲んだりしていると、あなたがたがは言う。『見ろ、大食いの大酒のみだ。徴税請負人たちや罪人どもの友人だ!』と。
35. しかし、知恵そのすべての子供たちによって[2]正当化される。」
36. その時、ファリサイ派の人の一人がに一緒に食事をするようにと求めました。そこで、ファリサイ派の人の家に行き、そして、座って食事をされました。
37. すると、見よ、その町で罪人であった、一人の女性が、(彼女が)イエスファリサイ派の人の家で食事をなさっているのを知って、石膏の壷にいれた香油を持って来ました。
38. そして、の足もとの後ろに泣きながら立ち、その上、彼の両足で洗い始めました。また、それを、頭髪で拭い、彼の両足にキスをし、かの香油を注ぎかけました。
39. ところで、を招いていたファリサイ派の人はこれを見て、心の中で語ってこう言いました。「この人が、もし預言者であるなら、彼にさわっているこの女が誰で、どんな女か知っているだろうに。彼女は罪人なのだから。」
40. すると、イエスは彼に答えて仰せられました。「シモンはあなたに言う事がある。」そこで彼は言いました。「先生、おっしゃってください」
41. 「ある債権者に対して、二人の負債者がいた。ひとりは五百デナリ、もう一人は五十デナリだ。
42. しかし、彼らには払う事のできるものが何もなかった。彼は両方とも完全に免除してやった。それで、彼らのうちのどちらが彼をより愛すると思うか、私に言いなさい。」
43. シモンは答え、そして、言いました。「私はたくさん赦してもらったほうだと思います」。すると、イエスは彼に仰せられました。「あなたは正しい判断をした」。
44. それから、女性の方に向いてシモンに仰せられました。「あなたは、この女性を見なさい。あなたの家に入った時、あなたは私の足のために水をくれなかった。しかし、彼女は私の両足で洗ってくれた。その上、それを頭の髪で拭いてくれた。
45. あなたはにキスをしてくれなかった。しかし、が帰るときまで、この女性は私の両足にキスをし続けた。
46. あなたは私の頭に油を塗ってくれなかった。しかし、この女性は私の両足に香油を塗ってくれた。
77. そこで、はあなたに言う。彼女の諸々の罪は、それは多いけれども、赦されている。彼女がたくさん愛したからだ。しかし、少ししか赦されていない者は、同じように少ししか愛さない。」
48. その時、は彼女に仰せられました。「あなたの諸々の罪は赦されている。」
49. すると、と一緒に[3]横になっていた人々は心の中で言い始めました。「この人は誰だ。諸々の罪さえ赦すなんて?」
50. その時、女性に仰せられました。「あなたの信仰があなたを救った。安心して行きなさい。」



[1] εισ τασ ακοασ του into the ears of the people
[2]εδικαιωθη justified
[3] συνανακειμενοι  reclining

Luke 7
Luk 7:1  And when He had ended all His words in the ears of the people, He entered into Capernaum.
Luk 7:2  And a certain servant of a centurion who was dear to him, was sick and ready to die.
Luk 7:3  And when he heard of Jesus, he sent the elders of the Jews to Him, begging Him that He would come and heal his servant.
Luk 7:4  And coming to Jesus, they begged Him earnestly, saying that he was worthy, he for whom You give this;
Luk 7:5  for, they said, He loves our nation, and he has built us a synagogue.
Luk 7:6  Then Jesus went with them. But He being yet not far off from the house, the centurion sent friends to Him, saying to Him, Lord, do not trouble Yourself. For I am not worthy that You should enter under my roof.
Luk 7:7  Therefore neither did I think myself worthy to come to You; but say a word, and my servant will be healed.
Luk 7:8  For I also am a man set under authority, having under me soldiers. And I say to one, Go, and he goes; and to another, Come, and he comes; and to my servant, Do this, and he does it.
Luk 7:9  And hearing these things, Jesus marveled at him. And turning to the crowd following Him, He said, I say to you, I have not found such faith, no, not in Israel.
Luk 7:10  And they who were sent, returning to the house, found the sick servant well.
Luk 7:11  And it happened on the next day, He went into a city called Nain. And many of His disciples and a great crowd went with Him.
Luk 7:12  And drawing near the gate of the city, even behold, one having died was being carried out, an only son of his mother, and she was a widow. And a considerable crowd of the city was with her.
Luk 7:13  And when the Lord saw her, He had compassion on her and said to her, Do not weep.
Luk 7:14  And He came and touched the bier. And the ones who bore him stood still. And He said, Young man, I say to you, Arise!
Luk 7:15  And the one who was dead sat up and began to speak. And He delivered him to his mother.
Luk 7:16  And fear came on all. And they glorified God, saying, A great prophet has risen up among us; and, God has visited His people.
Luk 7:17  And this report of Him went out in all Judea, and in all the neighborhood.
Luk 7:18  And his disciples reported all these things to John.
Luk 7:19  And John, calling near a certain two of his disciples, sent them to Jesus, saying, Are You He that should come, or do we look for another?
Luk 7:20  And coming to Him, the men said, John the Baptist has sent us to You, saying, Are You He who should come, or do we look for another?
Luk 7:21  And in the same hour He cured many of infirmities and plagues, and of evil spirits. And He gave sight to many who were blind.
Luk 7:22  And answering, Jesus said to them, Go and tell John what you have seen and heard; that the blind see, the lame walk, the lepers are cleansed, the deaf hear, the dead are raised, and the gospel is proclaimed to the poor.
Luk 7:23  And blessed is he who shall not be offended in Me.
Luk 7:24  And when the messengers of John had departed, He began to speak to the people concerning John. What did you go out into the wilderness to see? A reed shaken with the wind?
Luk 7:25  But what did you go out to see? A man clothed with soft clothing? Behold, those in splendid clothing and being in luxury are in kings' palaces.
Luk 7:26  But what did you go out to see? A prophet? Yes, I say to you, and much more than a prophet.
Luk 7:27  This is he of whom it is written, "Behold, I send My messenger before Your face, who shall prepare Your way before You."
Luk 7:28  For I say to you, Among those who are born of woman there is not a greater prophet than John the Baptist. But he who is least in the kingdom of God is greater than he.
Luk 7:29  And all the people and the tax-collectors who heard Him justified God, being baptized with the baptism of John.
Luk 7:30  But the Pharisees and lawyers rejected the counsel of God against themselves, not being baptized by him.
Luk 7:31  And the Lord said, To what then shall I compare the men of this generation? And to what are they like?
Luk 7:32  They are like children sitting in a market and calling to one another, and saying, We have played the flute to you, and you have not danced; we have mourned to you, and you did not weep.
Luk 7:33  For John the Baptist came neither eating bread nor drinking wine, and you say, He has a demon.
Luk 7:34  The Son of Man has come eating and drinking, and you say, Behold a gluttonous man and a winebibber, a friend of tax-collectors and sinners!
Luk 7:35  But wisdom has been justified by all her children.
Luk 7:36  And one of the Pharisees asked Him to eat with him. And going into the Pharisee's house, He reclined.
Luk 7:37  And behold, a woman, a sinner in the city, knowing that He reclined in the Pharisee's house, brought an alabaster vial of ointment.
Luk 7:38  And she stood behind Him, weeping at His feet, and she began to wash His feet with tears and wipe them with the hair of her head. And she ardently kissed His feet and anointed them with the ointment.
Luk 7:39  But seeing this, the Pharisee who had invited Him, spoke within himself, saying, This man, if he were a prophet, would have known who and what kind of woman this is who touches him, for she is a sinner.
Luk 7:40  And answering, Jesus said to him, Simon, I have something to say to you. And he said, Teacher, speak.
Luk 7:41  There was a certain creditor who had two debtors. The one owed five hundred denarii, and the other fifty.
Luk 7:42  And they having nothing to pay, he freely forgave both. Then which of them do you say will love him most?
Luk 7:43  And answering, Simon said, I suppose that one to whom he forgave most. And He said to him, You have judged rightly.
Luk 7:44  And He turned to the woman and said to Simon, Do you see this woman? I entered into your house, yet you gave Me no water for My feet. But she has washed My feet with tears, and has wiped them with the hair of her head.
Luk 7:45  You gave Me no kiss, but this woman, since the time I came in, has not ceased to kiss My feet.
Luk 7:46  You did not anoint My head with oil, but this woman has anointed My feet with ointment.
Luk 7:47  Therefore I say to you, Her sins, which are many, are forgiven, for she loved much. But to whom little is forgiven, he loves little.
Luk 7:48  And He said to her, Your sins are forgiven.
Luk 7:49  And those reclining with Him began to say within themselves, Who is this who even forgives sins?
Luk 7:50  And He said to the woman, Your faith has saved you, go in peace.

0 件のコメント:

コメントを投稿